Tænk før du liker

Tænkførduliker kampagne

I forbindelse med kurset ‘Videnskabelige metoder og IT-forståelse’ på min kandidat på IT-Universitetet udviklede vi en digital kampagne. Socialt Udviklings Center SUS og Implement Consulting Group stillede opgaven at skabe en modbølge til hadefulde ytringer og opfordringer til vold på nettet.

Forløbet bestod af et hackathon, hvorpå vi havde tre dage til at finde på et koncept. Gennem research, brainstorming og idegenerering, skabte vi konceptet #tænkførduliker.

Vores koncept fokuserede på de mange bystanders til hadfulde ytringer på nettet, og havde et ønske om at gøre dem opmærksom på den støtte og opbakning et like på sociale medier udviser, selvom mange bystanders liker på baggrund af underholdningsfaktorer. Vores kampagne tog udgangspunkt i at bystanderne skulle se sig selv i offerets sted for at visualisere hvordan deres handling påvirkede andre. Kampagnen skulle vises på sociale medier gennem personaliserede videoer.